תפקידים בהנהלה

מאת גלעד קילון

בשנים האחרונות התרגלנו להתייחס למושג "תפקיד" כמושג כמעט טכני או בירוקרטי; תחומי אחריות, סמכות, מדדים, יעדים וכו'. למילה תפקיד יש ניחוח טכני, תפקודי, כמעט מנהלתי.

בראייה שלנו, עיסוק בתפקידים הוא לפני הכל, עיסוק בשאלת הערך, קרי- מה הערך שמנהל מביא לתפקיד לממשק או להנהלה. במקרה של הנהלה אנחנו מתמקדים בשתי שאלות תפקיד עיקריות:

  • א. מה התפקיד (כלומר מה הערך) של צוות ההנהלה?
  • ב. מה התפקיד (כלומר מה הערך) של חברי ההנהלה כשהם חובשים את "כובע חבר ההנהלה" (להבדיל מהכובע התפקודי שלהם)?

התשובה לשאלה הראשונה על פניו פשוטה- ההנהלה צריכה לנהל את הארגון, ברור לא? אבל מרוב שהיא פשוטה היא לעיתים מתעתעת. לא פעם אנחנו רואים שיש פערים בתפיסה של חברי ההנהלה לבין עצמם ולבין המנכ"ל סביב השאלות -מה זה אומר בפועל לנהל את החברה? מה באמת בעצם התפקיד של היישות הזאת שנקראת הנהלה? מה מחליטים פה ומה לא? איך אנחנו מפעילים את הארגון? איזה אחריות לוקח כל אחד על משימות ותחומים שלא תחת הכובע המקצועי שלו?

התשובה לשאלה השניה יושבת על  הזהות הכפולה של חברי ההנהלה. פעמים רבות הזהות הזאת יוצרת בלבול ואנחנו רואים בשטח הנהלות רבות שפועלות כקבוצה של מנהלי יחידות שיושבים יחד, וכל אחד מחזיק את הזהות האינטרס של היחידה הארגונית שלו.

כאשר הם חובשים את כובע חברי הנהלה, נדרשים המנהלים לאמץ תפיסת תפקיד וזווית הסתכלות שמניחה בצד את הזהות  המקצועית ומחליפה אותה בזהות ניהולית מערכתית. מנהלים שפועלים מתוך הפריזמה הזאת, יכולים ליצור הנהלה שמחזיקה יחד את האתגרים הארגוניים, פועלים אחד למען השני ולמען טובת המערכת גם כשזה על חשבון האינטרס הצר של היחידה שלהם. במקרים רבים הם יקבלו החלטות שעל פניו סותרות את האינטרס של היחידה שלהם, ינהלו בצורה אחרת את הזמן והמשימות שלהם ויבטאו גם מול העובדים שלהם תפיסת הניהול רחבה ומעצימה יותר. למעשה העצמת המנהלים הכפופים היא כמעט פועל יוצא הגישה אך זה כבר ל פוסט אחר…

אנחנו יודעים היום גם על בסיס מחקר וגם על בסיס המציאות שכאשר יש בהירות והסכמה סביב השאלות הללו, צוותי ההנהלה יהיו מגובשים יותר ואפקטיביים יותר, הם יהיו מאופיינים בשיח רחב ועמוק יותר ויאפשרו לצלוח טוב יותר תקופות משבר.

 

כנס "איך נראית הנבחרת בצמרת: על היעדר שותפות בצוות הנהלה" יתקיים בחודש מרץ. לפרטים והרשמה לחצו כאן

2019-06-25T11:20:21+00:00