המנהלים החדשים – אותנטיים, משתפים, שונים…

המנהלים החדשים – אותנטיים, משתפים, שונים…

מאת:

זיו גפן
מאמרים ניהול - "המנהלים החדשים – אותנטיים, משתפים, שונים" - גפן ייעוץ ניהולי וארגוני

במציאות הדינמית של השנים האחרונות הולכת ונוצרת סביבה ארגונית שהיא מצד אחד יותר שטוחה וגמישה ומצד שני יותר מורכבת ואפילו כאוטית.

הניהול המסורתי המבוסס על סגנון של פיקוד ושליטה ועל שימוש בכוח הסמכות הפורמאלית, אינו מתאים יותר ואף עשוי להזיק.

אנו עדים היום להופעה של מנהלים מסוג אחר, קראנו להם "המנהלים החדשים".

המנהלים החדשים מתנהלים אחרת, חושבים אחרת ומשיגים תוצאות בצורה אחרת. חשוב להדגיש שלא מדובר בדמויות וירטואליות מדמיוננו. אנחנו פוגשים אותן ואותם בעבודתנו השוטפת עם ארגונים וללא קשר לדרג, לרמת הבכירות, לגודל הארגון או לסוג התעשייה ורוצים לשתף אתכם במה שאנו רואים בשטח.

אז מה מאפיין את המנהלים החדשים?

נקודת המוצא – אותנטיות ומודעות עצמית. האמת הפשוטה היא שביכולתנו לשלוט רק על מה שאנו מודעים לו. מה שאיננו מודעים אליו שולט בנו. המנהלים החדשים מכירים היטב את "מערכת ההפעלה" האישית שלהם – מה מניע אותי, מהם הצרכים שלי, מהן ההעדפות שלי, מתי אני במיטבי ומתי אני בלתי נסבל, מי אני ומה מאפיין אותי במערכות יחסים, ועוד.

הם יודעים מה מייחד אותם, לטוב ולרע. הם מקבלים את עצמם כפי שהם ומשכילים למנף את יתרונם היחסי לצורך התפקיד המנהיגותי. יש הקוראים לזה אותנטיות.

אנשים רוצים להיות מונהגים על ידי אדם ולא על ידי ממלא תפקיד או בעל משרה. בספרם מנהיגות אותנטית, כותבים רוב גופי וגארת' ג'ונס: "מי ששואף להיות מנהיג אפקטיבי צריך להיות הוא עצמו – ויותר – במיומנות". נקודת המבט החדשנית שלהם על מנהיגות הביאה אותם לזקק שלושה מרכיבים של אותנטיות:

  1. התאמה בין מילים למעשים.
  2. היכולת לשדר בעקביות את ה"אני האמתי" – בארגון השטוח קיים צורך בלתי נמנע למלא תפקידים שונים, פורמאליים ובלתי פורמאליים, ולהחליף בניהם במהירויות במצבים שונים ועם קהלים שונים.
  3. הרגשת נינוחות עם עצמי – המרכיב הקשה ביותר להשגה. זהו המקור הפנימי שממנו נובעת העקביות בביצוע התפקיד.

כל אלו מייצרים אמון שהוא אולי המרכיב החשוב ביותר במערכות יחסים.

היסוד השני – שותפות. המנהלים החדשים מראים לנו כל פעם מחדש שהם אינם זקוקים לכח הסמכות כדי להניע אנשים לפעולה. הם מתנהלים בגובה העיניים ומצליחים לייצר תחושה של אמון ושותפות עם כל ממשקי העבודה שלהם – עובדים, קולגות, ממונים, לקוחות, כולם. הם רואים בכולם שותפי תפקיד ומבינים שלכל אחד יש תפקיד וערך מוסף להשגת המטרות. הם רואים את האחר וגורמים לאנשים לסמוך עליהם.

היסוד השלישי – האומץ לשנות ולהשתנות.

המנהלים החדשים מקבלים את העובדה שהם חיים בסביבה דינמית שבה שינויים באים מלמעלה מלמטה מבפנים ומבחוץ, כל הזמן. הם לא חוששים לגעת ב Edge האישי ולחצות אותו, להיפגש עם הקשיים והאתגרים ולהתמודד איתם. הם לא מסתפקים בזה ודורשים גם מאחרים לשנות הרגלים ולעשות דברים אחרת.

וזה מביא אותנו ליסוד הרביעי. המנהלים החדשים גורמים לדברים לקרות. הם ממוקדי מטרה ויודעים כי לא יוכלו לעשות זאת לבד. הם לא מהססים להציב דרישה לאחרים, הם עקשנים והם לא מוכנים לוותר  או להתפשר על השגת המטרות.

אם גם אתם מתמודדים בסביבה מורכבת ומשתנה ומרגישים שהגיע הזמן שלכם לקפיצת מדרגה אישית וניהולית, אתם מוזמנים ליצור אתנו קשר.

הצטרפו להצלחה!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן