מדוע תכניות לפיתוח מנהיגות נכשלות ומה צריך לעשות אחרת?

מדוע תכניות לפיתוח מנהיגות נכשלות ומה צריך לעשות אחרת?

מאת:

גלעד קילון
מאמרים ניהול - "מדוע תכניות לפיתוח מנהיגות נכשלות ומה צריך לעשות אחרת?" - גפן ייעוץ ניהולי וארגוני

חברות אמריקאיות מוציאות כ 14 מיליארד דולר בשנה על פיתוח מנהיגות, כך על פי מחקר שערכה חברת מקינזי. לא, זו לא טעות. 14 מיליארד. דולר.

אוניברסיטאות, מכללות, ומכונים שונים מציעים מגון עצום של תכניות לפיתוח מנהיגות והנושא כבר מזמן הפך לחלק בלתי נפרד מתכניות ההכשרה והפיתוח של ארגונים רבים.

ועדיין, חלק גדול מהתכניות הללו נכשלות. או לא מספיק מצליחות. בסקר שנערך בבריטניה לפני מספר שנים אמרו רק 7% מהמנהלים הבכירים שהארגונים בהם הם עובדים מפתחים מנהיגי בצורה אפקטיבית וכ 30% מהחברות האמריקאיות הודו כי תכניות לפיתוח המנהיגות שלהם נכשלו (זוכרים את ה 14 מליארד?)

למה זה קורה?

בלבול בין תהליך פיתוח מנהיגות לבין קורס ניהול

פיתוח מנהיגות זה לא קורס ניהול. זה לא דומה, לא כמו, לא כאילו ולא נדמה לי. אלו שני תהליכים שונים בתכלית שצריכים להיות בנויים אחרת. חלק גדול של תכניות לפיתוח מנהיגות נראות ומתנהגות כמו קורס במיומנויות ניהול "מתקדמות" והתוצרים שלהם בהתאם.

עיסוק יתר בתוכן על חשבון תהליך

המודל החדש (הוא עם 3 אותיות באנגלית שעושה סדר בראש) לא יגרום למנהלים להפוך למנהיגים. 10 מפגשים על אינספור נושאים (חשובים ככל שיהיו) יתנו למנהלים ידע רחב, אבל לא יתמודדו עם האתגר הכי משמעותי בפיתוח מנהיגות- היישום. תהליך פיתוח מנהיגות אפקטיבי הוא תהליך שמעמת את המנהלים עם עצמם, עם הקשיים שלהם, עם אזורי הנוחות (ואי הנוחות) שלהם, ועם הכאב שלהם. ידע רחב במודלים על מנהיגות הוא מעניין וחשוב, אבל התרומה שלו לכושר המנהיגות של המשתתפים היא נמוכה.

אין מספיק חיבור בין התהליך לבין האתגרים בשטח

מרבית הארגונים שאנחנו פוגשים מבינים שחשוב לחבר בין התאוריה לפרקטיקה, בין הסדנא לבין האתרים בשטח. על מנת להתמודד עם זה ארגונים ויועצים מנסים למצוא דרכים לעשות את החיבור הזה אך לא תמיד בהצלחה. פרויקט מסכם (או וריאציה שונה) הוא אחד הכלים הפופלאריים אך הבעייתיים, משום שלא תמיד יש פרויקט אמיתי, רלונטי, מלמד ומפתח. זה פשוט לא קורה ולא פעם אותם פרויקטים נתפסים כעול מיותר אצל המנהלים.

אז מה עושים?

  1. בונים תהליכים אמיצים. תהליכים שמכוונים לפיתוח אישי אמיתי ולא להעשרה של ידע.
  2. מבינים שתהליך פיתוח מנהיגות הוא לא תופעה חוץ ארגונית שמתרחשת במעבדה, אלא תהליך ארגוני שההנהלה שותפה לו ומסייעת לחיבור שלו לשטח.
  3. מתמקדים במספר מצומצם של יכולות ליבה עליהן רוצים לעבוד, ומעמיקים בהן (2-3 מיומנויות, לא יותר)
  4. יוצרים המשכיות לתהליך בארגון- תכנית לפיתוח מנהיגות היא לא אירוע עם התחלה אמצע וסוף, אלא היא יריית פתיחה לתהליך מתמשך.
  5. יוצרים סביבה שמעודדת התפתחות וצמיחה ומאפשרים למנהלים לנגוע בעצמם לצאת מאזורי הנוחות

חזרה למאמרים >>

אם גם אתם מרגישים שהגיע הזמן שלכם לקפיצת מדרגה אישית וניהולית, אתם מוזמנים להשתתף בתכנית הבין ארגונית שלנו "קפיצת מדרגה". התכנית נבנתה במיוחד למנהלים מנוסים שמוכנים ללמידה משמעותית ומחפשים משהו פרקטי ולא עוד "תכנית העשרה".
פרטים והרשמה כאן!

הצטרפו להצלחה!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן