על מולקולות אג'יליות ותרומתן לארגון

על מולקולות אג'יליות ותרומתן לארגון

מאת:

זיו גפן ומתי כנען
מאמרים ניהול - "על מולקולות אג'יליות ותרומתן לארגון" - גפן ייעוץ ניהולי וארגוני

כולם מדברים על הצורך באג'יליות ארגונית – היכולת להגיב מהר, להיות גמיש ולשים את ‏הלקוח במרכז. לרובם ברור שזה לא מגיע יש מאין ועל הארגון לעבור תהליך אשר יהפוך ‏את הסיסמאות למציאות. ‏
במהלך השנה האחרונה שאלנו עשרות מנכ"לים אלו יכולות עסקיות חסרות לארגון שלהם ‏לנוכח ההתמודדות עם המציאות החדשה שנוצרה בעקבות משבר הקורונה וגילינו שרובם ‏משוועים ליכולות הקשורות בוורסטיליות, גמישות ומהירות. ‏

רוב המנכ"לים ציינו כי הארגון שלהם אינו מורגל בתהליכי שינוי מהירים והודו בפנינו שזה ‏עומד לרעתם ביכולת להגיב למציאות המשתנה והדינמית שבה הם פועלים. מידי פעם אנו ‏נחשפים להנהלות אשר הפנימו את הצורך האמיתי ולעיתים הקיומי שיש בגמישות ‏מחשבתית, תגובתיות מהירה, סתגלנות זורמת ובעיקר סינרגיה בין כל החלקים השונים. ‏אך גם אם יש הכרה והבנה עדיין נדרש שינוי ארגוני ותהליך מקצועי.‏

אז איך מעבירים ארגון לחשוב ולפעול באופן אג'ילי? ‏

דוגמה מצוינת לתהליך כזה התרחשה ממש לאחרונה, עת נקראנו לסייע לחטיבה עסקית ‏גדולה מרובת ממשקים, אשר סבלה מהתנהלות טריטוריאלית, העברת מקל בעייתית ועוד ‏שאר מצוקות, כאשר הנפגעים העיקריים, מן הסתם היו הלקוחות.‏

כבר בשיחה הראשונית עם מנהל החטיבה הבנו כי מדובר על הנהלה אשר מוכנה לבצע ‏שינויים. הוא סיפר לנו שהוא מרגיש שהם מנהלים דברים רבים, אך ללא מיקוד במה שחשוב ‏באמת. באותה פגישה פרס בפנינו את הפעילות הכוללת של החטיבה לרבות ממשקים ‏ונקודות מהותיות בתהליכי העבודה ונוכחנו להבין כי הנושא הקריטי ביותר שאינו מנוהל ‏כראוי הוא חוויית הלקוחות האסטרטגיים.‏

ברור כי בהוויה של תחרות מתמדת, קצב דינמי ושינויים טכנולוגים תדירים, השותפות עם ‏הלקוחות הפכה לפרמטר מהותי ומבדל אשר ללא ספק מוביל להצלחה עסקית. כאשר ‏תחום זה אינו מתנהל כראוי והמידע אינו זורם בין הממשקים, כמובן שזה מאיים על ‏התנהלות העסק כולו, על המחלקות, הצוותים והמנהלים ומן הסתם גם על "השורה ‏התחתונה".‏

למדנו כי בארגון הזה עוטפים את הלקוח שלוש פונקציות מרכזיות: מנהל לקוח, ה- ‏Presale‏ ‏ומומחה השירות הטכנולוגי, כל פונקציה מדווחת למנהל אחר במבנה הארגוני, אך הם ‏חייבים לעבוד בשותפות מוחלטת על מנת לעטוף את הלקוח ולענות על כל צרכיו. בניתוח ‏מעמיק ראינו שהזיגזג הניהולי לעיתים יוצר ליקויי תקשורת ואף לא מעט קצרים.‏

לאחר שהבנו את השטח, זיקקנו את מבנה הערך וזיהינו את הממשקים שאם יעבדו יחד ‏ישוב המיקוד והלקוחות יזכו לשירות סינרגטי מעולה, ניגשנו לתת לחטיבה מענה.

בזכות גישת השותפויות שלנו ה – ‏Active Partnership‏ יצרנו צוות חזק שאינו היררכי ‏ומתנהל, אולי זה יפתיע רבים, ללא מנהל בראשו. צוות המתבסס על הצורה הגיאומטרית ‏החזקה ביותר בטבע – המשולש.‏

חברי "המולקולה" אשר קודם נחשפו אלה לאלה רק ברמת "ממשק", הפכו לצוות מגובש ‏וסינרגטי, המעניק ללקוחות שירות מעטפת 360 מעלות, תוך יצירה של חוויית ערך מיוחדת.‏

חשוב לציין כי כל זה התרחש במהלך משבר הקורונה, כאשר הלקוחות והחברה עצמה ‏מתמודדים עם האתגרים הלא פשוטים שעמדו בפניהם (בלשון המעטה). למרות הכל ‏הפיילוט המשיך והוכרז כהצלחה. המשתתפים העידו כי בזכות התהליך גדלו המכירות, ‏הורחבו סלי המוצרים והשירותים והרווחיות קפצה. אך, ניתן לומר כי הפידבק המשמעותי ‏ביותר היה מצד הלקוחות אשר הרגישו שהם באמת במרכז. ‏

בימים אלה הוחלט להרחיב את המיזם לעשרות לקוחות נוספים של החטיבה. הארגון כולו ‏הבין את חשיבות השותפות האמיתית והפרואקטיבית ויצא להיערכות ארגונית כוללת. ‏היערכות אשר שמה את שיטת המולקולות והצוותים האוטונומיים כאלמנט מרכזי להצלחה ‏העסקית, הכל תוך הקשבה, רגישות וגמישות מחשבתית ומעשית.‏

לפרטים נוספים על תכנית ההכשרה לאימון שותפויות >>>>

כנס מנהלים - תכנית הכשרה לאימון שותפויות בארגונים - גפן ייעוץ ניהולי וארגוני
כנס מנהלים – תכנית הכשרה לאימון שותפויות בארגונים – גפן ייעוץ ניהולי וארגוני

הצטרפו להצלחה!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם