ניהול שינוי בעידן הדיגיטלי

ניהול שינוי בעידן הדיגיטלי

מאת:

זיו גפן
מאמרים ניהול - "ניהול שינוי בעידן הדיגיטלי" - גפן ייעוץ ניהולי וארגוני

אתם בטח זוכרים את זה – הדרמה הארגונית בתהליך של שינוי. תקופה ארוכה של היערכות ותכנונים, הכול רגיש ואפוף סודיות, ההנהלה מסתגרת שעות וימים בתוך עצמה.

ניהול שינוי אף פעם לא היה דבר פשוט. אבל מה קורה כאשר לתוך המשוואה הזאת נכנס המפץ הדיגיטלי של השנים האחרונות? העולם שסביבנו נמצא בהפרעה, אימפריות ישנות נופלות, חוקי המשחק משתנים, הכול קורה מהר, דור המילניום מתחיל להתבגר ולהיכנס לעמדות ניהול בארגונים.

זהו דור שדורש מה שהדורות לפניו לא דרשו – שקיפות, שותפות, השפעה אמתית על מה שקורה. אין אג'נדות סמויות אין סודות הכול צריך להיות מונח על השולחן. הם גדלו בתרבות שעודדה אותם לקחת החלטות, החל ממה אוכלים לארוחת ערב ולאן המשפחה תיסע לחופשה. וזו התרבות שהם דורשים כעת: אנחנו משפיעים ופועלים ביחד.

במציאות הנוכחית שבה שינוי הפך להיות כמעט הדבר הכי קבוע, אנחנו מרגישים שגישות הניהול ההיררכיות המסורתיות כבר לא נותנות מענה מספיק טוב.

בעולם המקצועי של ניהול שינוי התרגלנו במשך שנים להשתמש במודלים של 3, 5 או 8 צעדים. היו לנו שיטות לזיהוי ה"מתנגדים", הייתה לנו תכנית לשימור "אנשי המפתח" ותכניות מיוחדות לטיפול ב"נפגעים". הייתה לנו מתודולוגיה סדורה לתקשור ורתימת העובדים. ידענו בדיוק עם מי מדברים קודם ועם מי אחרי, מה אומרים לכל אחד, איך ומתי. הגדרנו את לוחות הזמנים ותחומי האחריות והכל "תיקתק".

לכאורה…

עכשיו אנחנו לומדים להסתגל לכללי משחק חדשים. מבינים שעלינו לנוע הרבה יותר מהר, להיות פחות היררכיים, לזכור שהחוכמה אינה שוכנת רק בקומת ההנהלה ושלא ניתן להסתמך יותר מידי על ניסיונם של יועצים. יש היום שאלה יותר חשובה מ"איך לנהל את השינוי?" והיא: "איך להתנהל בשינוי?"

היום יותר מתמיד עלינו להכיר בכך שלרוב האנשים (לא רק לצעירים) יש צורך להיות מעורבים ולהשפיע, במיוחד כאשר השינוי נוגע ישירות אליהם.

ומתוך ההבנות הללו אנו מוצאים את עצמינו מנסים לעשות ריפרש לארגז הכלים שאליו הורגלנו. מתחילים להתיידד עם מושגים חדשים כמו: שותפות, הסתגלות, אג'יליות,  Co-creation, ועוד.

ואין זה אומר כי עלינו להשליך לסל המחזור את כל הפרקטיקות הטובות והישנות של ניהול שינוי. יש מקום ללמוד מתהליך ההסתגלות בטבע שמורכב משלושה מהלכים:

  1. האורגניזם שומר על הדנ"א – החוכמה שהצטברה בתוכו במשך דורות
  2. האורגניזם נפטר מדנ"א שכבר אינו נחוץ
  3. האורגניזם מחדש ומפתח יכולות המאפשרות לו לשגשג בדרכים חדשות ובסביבה עתירת אתגרים

"הסתגלות מוצלחת מאפשרת למערכת של חיים ליטול את המיטב מעברה אל העתיד. היא שמרנית וחדשנית כאחת" (Ronald A. Heifetz & Marty Linsky)

אנו, כחברה לייעוץ ארגוני, מקדישים אנרגיה ותשומת לב רבה במתן מענה לצרכים הבוערים של לקוחותינו. ומידי פעם אנו מייצרים לעצמינו מרחב להקשבה, להתבוננות, לשיח ולחשיבה. מנסים לחבר את הנקודות להבין ולזהות מגמות ותופעות.

הצטרפו להצלחה!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן